Anbefalinger fra den glemte kvindekamp

Kommisionen for den glemte kvindekamp kom for nylig med deres 13 anbefalinger til bekæmpelse af vold, social kontrol og æreskultur rettet mod kvinder. Anbefalingerne om tildækningsforbud i folkeskolen og på offentlige uddannelsesinstitutioner har vakt mest opsigt i medierne, mens de mere støttende forslag rettet mod vold, krisecentre og undervisning er blevet glemt.
Oasis bringer derfor her en oversigt over de 13 anbefalinger. Anbefalingerne tager udgangspunkt i kommisoriet for kommisionen, som var at have fokus på, hvordan det danske samfund kan styrke indsatsen mod æresrelateret social kontrol, men også på forbedringer af ungdoms- og voksenlivet for kvinder med minoritetsetnisk baggrund, som er underlagt æresrelateret vold og social kontrol. Æresrelateret social kontrol betyder indgreb i piger og kvinders frihed, som blåstemples af et normsystem, der gør, at kvindens selvbestemmelse underordnes familiens eller baglandets forestillinger om ære. Æresrelateret social kontrol kan finde sted på mange måder. Det kan ske ved alt lige fra næsten usynlig påvirkning, overvågning og sladder til vold, voldtægt og tvang eller i helt ekstreme tilfælde drab. Fælles er, at de retfærdiggøres med og motiveres af et kollektivistisk patriarkalsk verdenssyn. Sådanne normsystemer og praksisser kalder kommissionen for æreskultur.
Kommissionen skriver, at den har haft fokus på initiativer med både forebyggende, foregribende og indgribende virkninger, " således at de kan være med til at hjælpe kvinder bredt set, hvad enten de er udsat for eller risikerer at blive udsat for æresrelateret vold og social kontrol, uanset dens form og omfang. " De har mødtes med forskellige interessenter og aktører og har deltaget i en studietur til Oslo for at lære af andres erfaringer og udfordringer". Kommissionen har ikke haft fokus på beskæftigelse, da det "står centralt i andre dele af integrationsdebatten og politikken".
De understreger dog, at
kvinder, der kan forsørge sig selv,er alt andet lige, bedre rustet til at modstå pres og æresrelateret vold og social kontrol"
og at også
drenge og mænd, herunder LGBT+ personer, kan være ofre for æresrelateret vold og social kontrol, hvis deres ønsker til eget liv ikke er forenelige med det, som æreskulturen forventer."
Anbefalingerne er relevante for en del af Oasis´ patienter - ikke mindst deltagerne i Oasis´ kvindetraumegruppe, hvor et nyt hold starter igen den 24. februar og er for kvinder indskrevet i Oasis. Den har fokus på oplysning og dialog om fysisk, psykisk, social, økonomisk og kulturel vold og kontrol, herunder også om kvinders rettigheder i forhold til dansk og islamisk skilsmisse. Og er rettet mod kvinder, der er i dilemma omkring deres ægteskab eller er skilt pga. vold. Læs mere om kvindetraumegruppen her.
De 13 anbefalinger er:
1. Opgør med æreskultur:
Politikere, myndigheder og civilsamfund arbejder målrettet for at gøre op med æreskultur i Danmark ved oprettelse af et kontor ved Folketingets Ombudsmand med fokus på at styrke rettigheder og kendskabet til disse for personer udsat for æresrelateret vold og social kontrol.
2. Tillid og opkvalificering:
Der iværksættes tiltag, der sikrer, at kvinder oplever tillid til offentlige myndgheder. Herunder, at regeringen undersøger muligheden for, at personer udsat for æresrelateret vold og social kontrol i særlige tilfælde, kan fravælge en sagsbehandler, de ikke føler sig trygge ved.
3. Undervisning:
Alle unge skal modtage undervisning om æresrelatereret vold og social kontrol og firhedsrettigheder på ungdomsuddannelser og et nationalt korps tilbyder målrettet og særskilt undervisning på udvalgte skoler.
4. Uddannelsesinstitutioner:
Uddannelsesinstitutioner bekæmper aktivt æresrelateret vold og social kontrol. Det bør sikres, at der på institutionerne ikke er strukturer, der støtter op om udøvelsen af æresrelateret vold og social kontrol, hvorfor det eksisterende tildækningsforbud, som gælder på offentligt sted, også bør gælde på uddannelsesinstitutioner.
5. Flytte hjemmefra:
Kommissionen anbefaler, at unge kvinder med minoritetsetnisk baggrund, der ønsker at flytte hjemmefra, modtager øget information og støtte, således at de har friheden til at gøre det.
6. Fritidsaktiviteter:
Relevante aktører prioriterer at styrke foreninger og organiserede fritidstilbud, der bidrager til at bygge bro - dels til forældre og unge kvinder med minoritetsetnisk baggrund og dels mellem forskellige befolkningsgrupper. Regeringen bør indføre tiltag, der styrker indsatsen mod æresrelateret vold og social kontrol i forenings- og fritidslivet og mod foreninger, der modarbejder eller underminerer demokrati eller grundlæggende friheds- og menneskerettigheder.
7. Trossamfund:
Kommissionen anbefaler, at anerkendte trossamfund i Danmark bør redegøre for trossamfundets syn på ægteskab og skilsmisse og bør kunne miste deres anerkendelse, hvis de udøver eller medvirker til udøvelse af æresrelateret vold og social kontrol
8. Ægteskab og skilsmisse:
Kommissionen anbefaler, at der indføres forbud mod fætter-kusine-ægteskaber, og at gældende lovgivning præciseres, således at det i alle tilfælde er strafbart at bruge krav om tilbagebetaling af medgift og andre former for pression som redskab til fastholdelse.
9. Kvinder i voldelige forhold:
Kvinder med minoritetsetnisk baggrund, der bryder ud af voldelige forhold, skal kunne modtage den nødvendige hjælp og føle sig trygge i mødet med offentlige myndigheder, herunder ikke skulle frygte at miste deres opholdstilladelse, hvis de går fra deres partner eller ægtefælle.
10. Støtte til krisecenter:
Kvinder med minoritetsetnisk baggrund, der har boet på krisecenter, får bedre støtte og sikres en hensigtsmæssig boligplacering. Derudover skal et tværfagligt nationalt team ved politiet imødegå udfordringer hos personer under særlig adressebeskyttelse.
11. Ufrivillige udlandsophold:
Der skal ydes en styrket indsats for at beskytte dem, der risikerer at blive sendt på ufrivillige udlandsophold, for aktivt at hjælpe dem, der allerede befinder sig i udlandet og for at støtte dem, der er returneret, med at blive reintegreret i det danske samfund. I den forbindelse bør regeringen også sikre, at opholdsgrundlaget for personer over 18 år ikke bortfalder, hvis de sendes på længerevarende ufrivillige udlandsophold. Regeringen bør i øvrigt sikre, at de, der aktivt medvirker til at sende en person på et ufrivilligt udlandsophold holdes ansvarlige.
12. Straffesager:
Kommissionen anbefaler, at det bør være en særskilt strafskærpende omstændighed, hvis æresrelateret vold og social kontrol indgår som motiv i en straffesag. Samtidig bør sager med æresrelateret vold og social kontrol prioriteres ved politi, anklagemyndighed og domstole.
13. Viden:
Kommissionen anbefaler, at der udarbejdes en fælles statslig data- og analysestrategi inden for æresrelateret vold og social kontrol, som skal udbredes til øvrige relevante aktører for at skabe en mere systematisk og fyldestgørende dataindsamling på området. Samtidig bør der løbende evalueres på effekten af lovgivning og initiativer på området, ligesom området bør gøres til genstand for yderligere undersøgelser og forskning.