Sprogcentre efterspørger viden om traumer

20.12.2012 | Af: Tanja Weiss

Oasis har for nylig undervist lærerne på sprogcentre i Køge og Slagelse. Alle efterlyste mere viden om traumesymptomer hos deres flygtningekursister og hvordan man håndterer fx. vrede og ukoncentration hos dem i den daglige undervisning.

   ”Det var en blanding unge og mere erfarne lærere, men de efterlyste alle den nyeste viden og forskning om, hvad traumer gør ved hjernen og kroppen,” fortæller psykolog Alia Sethi, som underviste på Køge Sprogcenter sammen med psykomotorisk terapeut Carsten Jürgensen.

Sammenhængen mellem psyke, krop og hjerne var alle deltagere meget optagede af. Derfor viste Carsten og Alia bl.a. Filmen ”Hvad sker der i hjernen?” fra Traume.dk s hjemmeside. Den viser bl.a. hvordan langvarig stress kan medføre neurale skader, dvs. reduktion af hjerneceller.  Hjernescanninger af mennesker med PTSD viser også, at Hippocampus -volumen er betydeligt mindre hos mennesker med PTSD end hos ikke – PTSD ramte. Budskabet var derfor, at det ikke er dovenskab, at de traumatiserede kursister ikke kan huske, koncentrere sig osv., men at hjernen er påvirket af den ekstreme stress og komplekse traumer, som mange traumatiserede har været udsat for.

   ”Vi fik indtryk af, at lærerne fik en bredere forståelse for, hvorfor kursisterne ikke kan sidde stille og indlære 6 timer om dagen, 30 timer om ugen. Der skal noget andet til for at få fuldt udbytte af undervisningen, fx afspændingsøvelser. Det demonstrerede vi så på gulvet,” fortæller Carsten Jürgensen.

Han har også været en del af gruppeforløbet for Uledsagede Mindreårige i Oasis, hvor kropslig bevidsthed, sociale og fysiske øvelser var en del af programmet, hvilket virkede godt som ramme om undervisningen i gruppen.

Famler i hverdagen

Formålet med undervisningen på Sprogskolen var at bygge bro mellem teori og praksis. Evalueringen viser da også at det lykkedes:

   ”Man famler i hverdagen – her har vi fået nogle andre diskussioner,” sagde en kursist.

En anden slog helt ud med armene og sagde:

   ”I har bragt mig tættere på mine kursister – nu ser jeg dem som hele mennesker.”

Initiativtageren til kurset fra sprogcentret, Jane Nielsen, skriver i sin tilbagemelding:

   ”Vi havde en virkelig fin dag med Alia og Carsten, som begge gjorde deres yderste for at få alt det med, vi havde ønsket os. Det, synes jeg, lykkedes til fulde. Alle deltagere har meldt meget positivt tilbage. Vi synes, vi er blevet orienteret og opdateret.”

Faste grænser i Slagelse

I Slagelse var psykolog Lisbeth Hartmann ude at undervise i typiske symptomer på traumer og hvordan man håndterer dem. Emnerne blev dækket via dialog med lærerne og eksempler på, hvordan underviseren er nødt til at sætte faste rammer og grænser. Fx. er mange kursister ikke selv i stand til at sidde stille for længe ad gangen og det er ofte længe siden de har siddet på en skolebænk. Dertil kommer at undervisningsformen er helt anderledes i hjemlandet. Lisbeth kunne fortælle, at det faktisk er hjælpsomt for de traumatiserede kursister, at læreren påtager sig en tydelig lærerrolle og fremtræder mere autoritær end normalt over for etnisk danske kursister.

Mange af de unge nytilkomne flygtninge er heller ikke vant til kvinder som autoriteter og har svært ved at håndtere en afslappet påklædning hos det modsatte køn. Lisbeths råd var at være tydelig og påtale det med det samme, hvis der forekom evt. seksuelle hentydninger eller ligefrem grænseoverskridelser.

Adfærd kan smitte

Aggression, vrede og tristhed eller indadvendthed er andre typer af adfærd som lærerne oplevede som svære at håndtere. Alle typer adfærd kan påvirke læreren så meget, at det også kan være nødvendigt at få strategier til at passe på sig selv. Lisbeth fortalte derfor om, at det kan være en god idé at etablere makkerordninger blandt kollegaerne, så der altid er en, der har øje for, hvordan en kollega trives og kan kontakte vedkommende, hvis nødvendigt. Supervision er en anden og mere etableret måde at få hjælp til at håndtere traumesymptomer og adfærd på.

Se filmen fra Traume.dk om hjernens påvirkning af traumer her

Se filmen eller læs om ”Hvad er traumer?” på hjemmesiden traume.dk